fbpx

IBM Watson Inspirationsdagen

Introduktion

Tirsdag den 10. april beværtede ONE Marketing IBM Watson Inspirationsdagen. Formålet med dagen var, at vi skulle blive klogere på mulighederne i Watson Campaign Automation (WCA), samt dele idéer og spare med hinanden. Elleve virksomheder var mødt talstærkt op og det gav anledning til at gå i dybden med mange spændende aspekter.

IBM var også til stede på dagen, hvilket gjorde det muligt at stille dybdegående spørgsmål og udveksle best practice, hvor Content Hub, web tracking og WCA Insights var i fokus.

Intelligent brug af data med ONE Prediction

Dagen bød bl.a. på personalisering baseret på artifical intelligence og machine learning med ONE Prediction, som er i stand til at genkende persontyper og berige data. Vi kom bag scenen hos DR Koncerthuset og så, hvordan intelligent brug af data er med til at give effekten af personaliserede e-mails et boost. Med mere end 600 koncerter om året, kan det være svært at ramme plet med sin kommunikation hver gang. Indsamling af data fra flere medier har gjort det muligt at lave en prioritering af, hvilken type koncerter den enkelte modtager foretrækker og derfor skal have vist i sin mail. Det gælder både indholdet og også rækkefølgen som indholdet skal vises i. Med afsæt i de personaliserede e-mails arbejdes der nu på at udvikle personalisering på DR Koncerthusets hjemmeside, ligesom personaliseringen også bruges i DR Koncerthusets annoncering på social medie platforme. Udviklingen betyder, at DR Koncerthuset sender færre mails ud, men da mailen er mere relevant for den enkelte modtager, står deres nyhedsbrevsmodtagere nu for 96% af det samlede billetsalg.

Dynamisk indhold og scoringsmodel med WCA

Vi havde glæden af at høre hvordan Aller Media og Nyhavn Rejser er kommet tættere på deres kunder, ved at udnytte mulighederne i WCA.
Aller Media havde travlt med deres Julekampagne 2017. Deres 17 brands med hver 4 målgrupper, skulle modtage 8 mails op til jul. Med 544 mails i støbeskeen, virkede opgaven næsten uoverskuelig. Dynamic Content blev løsningen på opgaven, hvilket gjorde individuelle præferencer muligt. Ved at flette dynamisk indhold ind, kunne de 8 udsendelser koges helt ned til 32 e-mails. Ved at lave en prioriteret liste over Aller Medias brands baseret på rapporten fra forrige års julekampagne og opsættelse af ensartede regler, klarede Dynamic Content resten. Med alt den tid sparet, blev der også plads til at eksperimentere. Der blev lavet A/B test på emnelinje og indhold, hvor både countdown og GIF´s blev taget i brug.

Nyhavn Rejser har ved hjælp af web tracking kortlagt den individuelles kunderejse og er kommet endnu tættere på deres kunder. Web tracking har givet Nyhavn Rejser indsigt i, hvilke typer rejser deres kunder er interesseret i. Et spørgeskema i forbindelse med rejsen har også ligget til grund for et farvekodningsskema til bestemmelse af kundens grad af loyalitet. Med viden om kundens rejsehistorik og spørgeskemabesvarelserne samt intelligent forarbejdning af kundedate, har det været muligt at kortlægge den individuelles kunderejser. Dette har ligget til grund for, hvilken kundekontakt der skal benyttes overfor den enkelt kunde, for at skabe størst muligt engagement.

IBM Journey Designer og social engagement

To Britiske WCA-kunder delte også, hvordan WCA havde bragt deres kundekommunikation til nye højder.
Vi havde fornøjelsen af RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals), som fløj ind fra England for at dele deres succeshistorie. RSPCA har kombineret Journey Designer med Social Engagement i deres kampagner. En tæt kontakt med donorer og deres omgangskreds på sociale medier, har trukket flere interesserede til RSPCA. Når interesserede signer op til nyhedsbrevet eller specifikke events, kommer de i forskellige automatiserede flows af e-mails, hvor dynamic content bliver brugt til at personalisere e-mails. Den tætte kontakt med interessenter på både e-mail og sociale medier har ikke bare tiltrukket flere donorer, men også resulteret i flere adoptioner af organisationens dyr.
Den skotske tv-kanal STV, har haft succes med at kombinere Journey Designer med flere medier. Her spiller undersøgelser, SMS, push notifikationer og sociale medier en central rolle. Med 3,5 mio. seer og en lang række forskellige programmer, er der mange forskellige målgrupper. Ved hjælp af IBM Performance Insights har det været muligt at lave lookalike audiences og segmentere med udgangspunkt i engagement. Dette var starten på rejsen for STV, hvor e-mail udsendelser er blevet automatiseret og en-til-en relation baseret på individueller præferencer opbygget. Med viden om seernes individuelle præferencer, modtager seerne i dag forskellig kommunikation via deres foretrukne medie.

2018-10-19T13:33:45+00:00